onsdag den 26. april 2017

Handleplaner

Vi skal lave "handleplaner" på det her kursus, jeg er startet på via jobcenteret.

Sådan nogle "Hvad vil jeg opnå, af små realistiske mål, skåret ud i pap- handleplaner." Det kan være for at huske at hvile, motion, lege med ungerne, meditation, stoppe med at ryge. Alt - hvis bare det er noget du gerne vil og det er realistisk.

Min handleplan for den her uge er:
Hvad:Yoga
Hvad tid: Når ungerne ikke er hjemme (jeg blev engang brugt som hule og som koste-stativ, da jeg lavede yoga med min datter. Hun bruger mere tid på at kravle rundt under og på og over mig, end hun deltager i yoga'en - det er ikke ret zenagtigt..)
Hvor lang tid: 20-30 min pr. gang
Hvornår: 2 x ugentligt
Realistisk fra 0-10: 9.

I dag har jeg lavet yoga, 2x20 minutter. Først et let træningsprogram (herredårlig balance idag der fru mor til tre) og derefter et meditationsprogram (1000vis af tanker stod i kø). Men jeg gjorde det.

Jeg var også ude og gå i 34 minutter. Nåede det svimlende antal af: 2 km.
Det er jo ikke fordi det gør mig til maratonløber.
Men det gav luft og 1 3/4 minut solskin - det så ellers SÅ lovende ud på solskinsfronten da jeg gik.

Lidt sol har også ret. Privat billede.


Jeg fik også plukket skvalderkål, mælkebøtter og vejbred til vores marsvin. Dem har vi 2 af og de nyder jeg er hjemme til snak og frisk ukrudts hentning.

Og så gik jeg i seng.
3 timer fra jeg stod op, lå jeg i min seng igen. Helt kvæstet.
2 timers lur senere sidder jeg nu her og overvejer hvad dælen der er sket.

Fra at kunne arbejde 8 timer og være mor og gå tur, lave yoga, lave aftensmad, tage til møder og hækle de næste 6-8 timer uden lur - andet end for hyggens skyld, er jeg nu her.

3 timers morgenvågning og småaktivitet og så skal jeg simpelthen ha' en lur for at fungere. Tag den dame.

Det er altså vildt..
Det var ikke her jeg så mig selv lige nu. Det var ikke det jeg planlagde.

Jeg ved det jo godt:
IIH er sket.

Men jeg er kommet langt, rigtig langt siden december/januar, hvor jeg bare sov.

Små bitte babyskridt føles det som.

Men jeg når også resten af vejen - det tror jeg på.
Jeg har mere eller mindre ubevidst lavet handleplaner hele vejen igennem - ellers ville jeg ikke stå her i dag.
Jeg "handleplaner" videre, så jeg kan komme tilbage til et liv, hvor jeg kan fungere som før - eller tæt på.
Det er pt. mit endelige, helt store mål.

At være som før.

Jeg håber det "bare" kræver, at jeg reduceres i de sidste mange diamox.


......


Det her kursus jeg har sagt ja til "Lær at takle job og sygdom".
 Jeg tror det er anbefalelsværdigt og jeg forestiller mig deres kursus "lær at takle kronisk sygdom" ville være fedt for os med IIH.

Underviseren er et helt almindeligt menneske, som også har en sygdom, som har deltaget i kurset og som har fået et kursus i undervisning.
Det er uafhængig af jobcenter og sagsbehandlere - de kan bare anbefale kurset til os.

Hvis man allerede kender til de metoder kurset benytter, så kan man  jo nøjes med, at glæde sig over et netværk med andre mennesker, som også føler at gulvtæppet er blevet revet væk under dem pga. sygdom og måske få en idé eller to i forhold til hvordan det der job og sygdom kan takles. 

Så har jeg plantet et lille frø, hvis I skulle støde på de her kurser, i jeres færden i systemet.

Privat billede.

Laver du handleplaner - for både store og små mål?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar