lørdag den 18. februar 2017

Vinterhaven

Selvom vi ikke har en kæmpe have så bød sommeren på vores første køkkenhave-eksperiment.
Fire højbede 80x60,  to 20-30 cm lave, to dobbelt højde, blev fyldt med jord og kompost.
Der skal virkelig meget jord til sådan nogle små højbede...
Vi havde flamingokasser til fire squash planter, tomater og jordskokker.
Vi såede salat, spinat, radiser, gulerødder, rødbeder, ærter, bønner og lagde karofler. Alt blev en kæmpe succes, på trods af en tør periode hvor vi måtte vande virkelig meget. (I år vil jeg anskaffe en eller to regnvandsbeholdere, så vi kan spare lidt på vandet.)
Det eneste der ikke blev til noget var vores kål og grønkål, der måtte jeg give fortabt overfor alverdens kållarver.

I dag har vi gravet en ordentlig portion jordskokker op, de har været i jorden hele vinteren og jeg var enormt spændt på hvor mange der ville være i den relativt lille flamingokasse. uyroligt nok er der flere endnu. Vi er begejstrede. Ungerne og jeg.

Jeg har igen lånt en ordentlig stak bøger om køkkenhaver på biblioteket, vi skal flytte lidt på højbedene og så er vi snart klar til version 2.